20111025

♔ Tokyo First Aid Kit ♔

Traveling in Tokyo – What you should know…

Okei, tiesin luvanneeni sen Men’s Knuckle previewin tai hairtuton, mut sitten mulle tulikin kauhea inspiraatio kertoa yleisimmistä asioista, joita on hyvä tietää, kun menee matkustamaan Japaniin/Tokioon. Tiedot ei sinänsä perustu mihinkään varmaan faktaan, vaan ne on yleisesti kokemuksen sanelemaa viisautta.  Ajattelin, että tekisin useammasta teemasta erikseen kerrottuina, koska tekstiä saattaa tulla aika paljon…. olenhan satusetä. J   Aiheina olisi ainakin:

-        ♪ Shoppailu/kaupat 
-          junaliikenne
-          ruoat/ravintolat
-         ♪ illanvietto/baarit
-          japanilaiset ihmiset mukaan lukien kieli ja yleiset tavat

Saa nyt nähdä kuinka ahkerasti jaksan kirjoittaa, mutta ajattelin nyt heti sitten aloittaa Japanissa liikkumisesta, koska se on luultavasti ensimmäinen asia, mitä matkalainen Japaniin päästyään joutuisi tekemään.

eli   JUNALIIKENNE  JAPANISSA:

Me ei Japanissa ollessa käytetty metroa kovinkaan paljon, joten mulla ei siitä ole mitään mullistavaa infoa, mutta toisaalta Japanissa pääsee junalla lähes kaikkialle ja sen takia metroa käyttää paikallisetkin mun mielestä vähemmän. Juna-asemia on Japanissa paljon ja niiden yhteydet toisiinsa on hyvin suunniteltu. Ne on mun mielestä suunnilleen vähän kuin Suomen ratikat – toki nopeampia ja yleisestikin parempia. Ei siis kannata mennä harhaan ja luulla, että Tokiossa on yksi juna-asema, kuten Helsingissä ja että junalla pääsee vain kaupungista kaupunkiin. ei, vaan junalla pääsee kaupungin sisällä kaupunginosasta kaupunginosaan.

Koenji station and Chuo Sobu Line

@ Yokohama
Lippujen hinnat on suunnilleen samaa luokkaa kuin Suomenkin. Kaikista helpoin keino toimia lippujen kanssa on ostaa juna-aseman automaatista PASMO- tai SUICA-kortti, joka toimii suunnilleen samalla periaatteella kuin Suomen matkakortti:  siihen voi ladata valuuttaa haluamansa summan juna-aseman automaatissa, (jonka saa myös englanninkieliseksi vasemmasta ylänurkasta) ja joka vain näytetään laiturille vievien porttien lukijalle, jolloin se rekisteröi lähtöaseman ja juna-asemalta poistuttaessa se ottaa kortilta tarvittavan summan ja päästää portista läpi. Tällaiset latausautomaatit löytyy yleensä laiturille vievien porttien läheisyydestä ja ne tunnistaa yleensä siitä, että niitten yläpuolella on PASMOn ja SUICAn logot. Sen kortin lataaminen on helppoa: laitat vaan kortin sille tarkoitettuun aukkoon ja sitten laitteen näytölle tulee lukemaan summia, esim. 1000, 2000, 3000 jne.  ja painat esim. tuhatta jeniä (koneet on kosketusnäytöllisiä) ja sen jälkeen asetat tuhannen jenin setelin seteleille tarkoitettuun aukkoon ja se imasee sen sisälleen ja sen jälkeen näyttöön tulee kumartava nainen, ja kone sylkäisee sun Pasmon/Suican ulos. huom! samasta laitteesta saa myös uusia kortteja, eikä ne ole mitenkään henkilökohtaisia tai niiden määrää ei ole mitenkään rajoitettu per henkilö.

Shibuya's train station

@ Yokohama station. the dude waves the red flag, when  the train is ready to departure. 

Jos et halua korttia, voit myös ostaa yksittäisiä lippuja, jolloin menet ’TICKET’-automaatille ja katsot automaatin yläpuolella olevaa karttaa, jossa lukee matkojen hinnat. esim. jos olet Harajukussa, niin katsot lähtöasemaksi ’Harajuku’ ja jos olet menossa esim. Shinjukuun niin katsot sen päätepysäkiksi ja katsot kartasta paljonko kyseinen matka maksaa.  sen jälkeen ostat automaatista lipun, jonka arvo on kyseinen matka ja kun olet menossa laiturille, laitat lipun portin edessä olevaan pieneen aukkoon, joka ottaa lipun, avaa portin ja sylkäisee lipun toiselta puolelta porttia ulos. HUOM! jos haluat poistua päätepysäkin asemalta, sinun tulee säilyttää kyseinen lippu ja laittaa se ulos mentäessä portin aukkoon uudestaan, jolloin portit aukeavat ja pääset ulos asemalta. tällöin et saa enää lippua takaisin. JA jos lipussa oli liian vähän arvoa, portit eivät aukea, vaan ne ulisevat ja lippu tulee takaisin sinulle, jolloin sinun tulee mennä porttien vieressä olevaan koppiin, jossa istuu henkilökunnan vaatteisiin pukeutunut henkilö, jolle maksat yli menneen matkan hinnan käteisellä ja hän päästää sinut koppinsa kautta ulos asemalta. Kuulostaa paljon vaikeammalta kuin mitä se oikeasti on. heh. HUOM! jos haluat vaihtaa junaa, niin sinun ei tarvitse poistua asemalta, ostat vain tarpeeksi arvokkaan lipun, jonka säilytät koko junamatkan aina päätepysäkille saakka. 

Pitkien matkojen junaliput tulee myös ostaa laiturilta automaateista, mutta tyhmänä turistina tällaiset asiat saa usein anteeksi ja esim. me olemme ostaneet muutaman kerran Narita Expressin liput junasta konduktööriltä – tosin tämä vaatii enemmän selittelyä ja on hieman kalliimpaa. Joskus pitkän matkan junaliput tulee ostaa edellisenä päivänä automaatista. Naritan lentokentän juna-asemalla on lippupisteitä, josta voit ostaa lippuja IHMISELTÄ ja tällöin kyseinen henkilö myös kertoo helpoimman ja nopeimman tien määränpäähän ja samalla kertoo hinnan. Kaikista helpoin tapa päästä Naritan lentokentälle tai sieltä pois on käyttää Narita Expressiä: se kulkee suurimpia kaupunginosia pitkin. matka kestää Naritasta esim. Shinjukuun n. 30-40min ja hintaa kertyy kahdenkymmenen euron molemmin puolin.

Sitten pieniä vinkkejä, kun matkustat Japanin junissa:

-         ♥ Älä puhu puhelimeen. Se luetaan Japanissa epäkohteliaaksi ja epäkunnioittavaksi käytökseksi. Voit räplätä kännykkää ja lähettää viestejä. Kaikki paikalliset luultavasti tekevät samoin… 
      ♥Samoin lähijunissa on erikoisia alueita, joissa on keltaiset istuimet ja katosta roikkuvat silmukat, joista voi pitää kiinni, ovat myös alempana ja keltaiset. Nämä alueet on varattu vanhuksille, liikuntarajoitteisille, vauvoille ja odottaville äiteille. Tosin, moni istuu niissä tästäkin huolimatta, mutta vaan jos erikoistapauksia ei ole lähettyvillä. Näillä erikoisalueilla, jotka yleensä sijaitsevat junavaunun päissä, suositellaan laittamaan puhelimet kokonaan kiinni, ei vain äänettömälle, sillä paikalla saattaa olla ihmisiä, joilla on sydämentahdistin. kuitenkin, kukaan paikallinen ei tee näin, joten sinunkaan ei tarvitse, ellet ehdottomasti halua.

Inside a train. a Very socialized girl... :D 
-      
     ♥Junan penkit on sijoitettu vain junan seinän viereen selkä ikkunaan päin, jolloin seisomatilaa on huomattavasti enemmän ja ihmisiä mahtuu enemmän junaan sisälle. Jos ja KUN joudut seisomaan junassa, seiso aina kasvot ikkunaan päin, ota laukkusi/reppusi etupuolellesi. Jos junassa on tilaa, voit laittaa sen lattialle, mutta muuten pidä se aina sylissäsi. Myös penkillä istuttaessa, kun junissa on ruuhka-aika n. klo: 6.30-9.00  ja 18.00-21.00, ota laukku syliisi, äläkä jätä sitä lattialle pyörimään.  
      ♥Toisinaan ruuhka-aikana junat tulevat todella täyteen, jolloin et ensinnäkään pääse istumaan, etkä saa edes katon silmukoista kiinni. Tällöin paras vaihtoehto on tehdä niin kuin kaikki muutkin tekevät: nojaa takana olevaan ihmiseen ja muuhun massaan, joka seisoo kuin tikku paskassa ja pysyt pystyssä junan liikkuessa. kun haluat ulos junasta, sinun on vain mentävä. monet paikalliset eivät edes pyydä anteeksi, kun he tunkeutuvat ihmismassan läpi voimaa käyttäen päästäkseen ulos. Tässä vaiheessa siis ajattele omaa napaasi ja lähde vain tunkemaan ulos, sillä juna pysyy asemalla yleensä n. 30-60 sekuntia ja tässä vaiheessa sinun pitää olla ulkona ja uusien matkustajien sisällä.

Now you know what to do...! so please, do it again!
-         ♥Kun juna tulee asemalle, sen oviaukot pysähtyvät hyvinkin tarkasti maahan merkittyjen kohtien viereen: yleensä viivat ja merkit on keltaisia/oransseja, mutta poikkeuksiakin varmasti löytyy. Kun juna tulee, viivojen taakse muodostuu kaksi jonoa, oikea ja vasen, jotta junasta poistuvat ihmiset pääsevät jonojen keskeltä ensiksi ulos junasta, ennen kuin uudet matkustajat astuvat junaan sisälle. Älä siis ryysää heti ensimmäisenä junaan!

The (hot) guy is standing behind a mark, that indicates where the train's doors will stop. 
-          Kun haluat löytää oikean linjan laiturin, etsi juna-asemien katosta kylttejä, joissa lukee haluamasi linjan nimi ja sen laiturin numero (esim. 15). lähdet seuraamaan kylttejä jotka opastavat sinua numerosi suuntaan ja samalla muista linjasi väri, sillä värikoodejakin paikantamalla löydät laiturillesi. Kun pääset numerolle 15 katsot kumpaan suuntaan haluat mennä: kylteissä lukee suunnilleen kolmen seuraavan ison aseman nimet, ja näiden avulla sinun tulisi tietää kumpaan suuntaan menevään junaan menet. tällöin portit on merkitty 15.1 ja 15.2 osoittaen linjan suunnan. seuraavan tulevan junan näät, kun menet laiturille ja katsot katossa olevaan digi-näyttöön, jossa kerrotaan linjan nimi, sen määränpää ja saapumisaika.

the old man didn't like to get photographed. ;_; 
-          Älä käytä kameraa ollessasi täydessä junassa. sitä ei katsota hyvällä. salaa voit toki yrittää kuvata esim. maisemia, mutta muiden matkustajien kuvaaminen on töykeää. älä siis tee sitä.
-          Junissa saa syödä ja juoda ja kuunnella musiikkia. älä kuitenkaan toitota asioitasi kovaan ääneen. Saat aivan varmasti huomiota muutenkin jo ihan tarpeeksi. heh. (ja kyllä, harjoitimme paheita ja ystäväni otti kuvan junan sisältä, mutta älkää tehkö niinkuin me teimme, vaan mielummin niinkuin minä sanon. heheh)

....Kame....  lol <3
Pidä junakarttaa mukanasi varsinkin, jos olet yhtä huono suunnistamaan kuin minä. nimimerkillä yksin eksyisin kaikkialle, sillä omaan maailman huonoimman suuntavaiston. Älä kuitenkaan mene paniikkiin! Japanilaiset on avuliaita ja juna-asemilla voi mennä kysymään neuvoa henkilökunnalta ilman, että he närkästyvät siitä mitenkään. Itse olen toisaalta huono selittämään junasuunnistamisen toimintaa, koska olen siinä itse täysin kädestä, joten pahoittelen kovasti, jos kokeneemmat ja harjaantuneemmat löytävät aukkoja/virheitä selityksistäni.  Vielä siitä muistuttaisin, että Japanissa junissa kuulutetaan seuraava ja sitä seuraava asema ensiksi japaniksi ja sen jälkeen englanniksi. samalla kerrotaan myös, että kummalta (oikea/vasen) puolelta  junan ovet aukeavat – se vaihtelee joka asemalla. Jos olet silti epävarma ja haluat tietää tarkalleen missä jäädä pois, jättäydy jonkun oven läheisyyteen. Ovien yläpuolella on nimittäin TV-näyttö, jossa lukee seuraava pysäkki ja myös tulevat pysäkit sekä kuinka kauan sinne kestää. tekstit lukee niin kanjeilla, hiraganoilla että romajilla (=meidän tuntemamme aakkoset), joten ei hätää! Laiturilla aseman nimi lukee samalla tavalla joko kanjeilla ja/tai hiraganoilla ja myös romajilla. J ei siis hätää, jos et osaa kaikkia merkkejä ulkoa! heh. 



Okay! Sorry I'm not really capable of translating the whole text to English and I honestly think that it's better to leave it that way... anyway, I was just telling and explaining how train service is working in Japan/Tokyo. So if you have some particular questions, please feel free to ask! You can post your question here or to my Formspring account. I must tell you, that I'm not superb with the train-thingies but I'll definitely try my best! Thank you!! ♥♥

Duck Face @ Koenji Station

OH! PS. these pictures are old :D they're from the 2010 Tokyo trip, so that's why i look so ahfsojhso. forgive me! I don't have the new, 2011, pictures. These  photos are token by my two friends, Minttu and Anttila. Anttila is not in the pictures, 'cos she was behind the camera 24/7. So I hope they don't mind. heh. THANK YOU!

BAIBAI, 
TOKI

7 kommenttia:

  1. Kiitos tästä. Oli mukavaa lukea tätä, kun oli yksinkertaista ja hauskaa tekstiä. :D

    "The (hot) guy is standing behind a mark, that indicates where the train's doors will stop."
    ...nauroin ::D Hot guy!

    VastaaPoista
  2. OO kiva kuulla! :D innostavaa saada noinkin positiivista palautetta. heh. toivottavasti ne tulevat osat on myös onnistuneita. :)))

    ps. joo XD toi kuva oikeastaan otettiin vaan sen takia, että se jäbä oli kuuma. XDDdd ai pervoja stalkkereita vai?... NOT! XDd haha mitäs on niin kuumia! mut kiitos paljon ihanasta palauutteesta! :)

    VastaaPoista
  3. pala uutteesta....... :---)))) sitä saa ostettua ruoho&juuri kaupasta tai hyvinvarustetuista marketeista kautta maan. XD nimim. ei-ihme-että-äidinkielen-yo-koe-meni-niin-huonosti.

    VastaaPoista
  4. vau, tää sai mut haluamaan Japaniin *o* tykkään junamatkustuksesta, mutta VR saa innostuksen kuolemaan yllättävän tehokkaasti... :I

    VastaaPoista
  5. VR <3 kaiken junaliikenteen äiti. lol joo totta puhut, VR on todella köppänen verrattuna Japanin junasysteemiin. :--D ihan ikävöin sitä, kun ei tarttenut odottaa junaa kun max. 5-6min. ;_; Me mennään varmaan ensi vuonnakin uudestaan Tokioon, niin ehkä tällä kertaa voisin kokeilla itekin vähän suunnistaa junissa. XD köh mahdotonta. hehe

    ja nyt kun luen tota tekstiä niin huomaan itse kaikkea mitä vielä lisäisin siihen. esim että: monet japskit nukkuu junissa ja herää automaattisesti omalla asemallaan, junassa kuulutetaan aina kaikki linjat, mihin voi vaihtaa tulevalla pysäkillä, asemalla kuulutetaan useaan kertaan sen aseman nimi, kun juna saapuu.. ah mitäköhän muuta oon unohtanut? XD hehe.

    mutta kiitos kommentista ja toivottavasti pääset joskus toteuttamaan unelmasi. :))))) \o

    VastaaPoista
  6. Hahahahah ah tokio<33<3<<3<33 (miks huomasin tän merkinnän vasta nyt)
    Mut repesinkö, "ei ole ok ottaa kuvia ruuhkajunassa" ja melkein vieressä on ruuhkajunassa otettu kuva hupshups, joku meistä oli vähän rebel :DDD

    VastaaPoista
  7. XDDd joo! huomasin sen saman itekin! trololol sillai: ei ole kohteliasta kuvata ruuhkajunassa, mutta me kuvasimme silti kähähähähähä! lol. oot aika rebel. ;) ja en tiiä, ehkä bloggerilla on jotain mua&sua vastaan? :< yhyy.

    VastaaPoista

Ask me anything, or just leave a comment about your opinion. Thank you!